Avicii

Hej på er!
Nu var det ett tag sen. Det har gått upp och ner härhemma. Mått lite dåligt över allt det här med Avicii. Jag brukar ju hålla mig ifrån nyheter just för att det sätter sig på min hjärna och jag får mardrömmar och sånt. Men detta kom jag inte ifrån och det gick rakt in i hjärtat. Älskar hans musik och han verkade som en varm och fin person som blev hårt pressad. För hårt. Redan när jag hörde om det första gången kände jag det på mig att det handlade om självmord men en vet ju aldrig liksom så när brevet från hans föräldrar kom ut grät jag igen å hans, hans familj och alla andra näras vägnar. Det känns så nära på något konstigt vis. Vet inte vad jag vill skriva riktigt. Tycker ju att det är jättebra att det uppmärksammas i alla fall. Just självmord är ju så tabu och det är inte många som pratar om det och om någon begår det så tystas det ofta ner. Så det är nog inte så många som vet hur många självmord som egentligen begås.
 
I Sverige är det fler än 1 100 personer som dör av suicid varje år. Dessutom sker årligen knappt 400 dödsfall där det funnits skäl att misstänka suicid, men där suicidavsikten inte har kunnat fastställas  I åldern 15-29 år är det den näst vanligaste dödsorskaken. Källa: Folkhälsomyndigheten.
 
Samtidigt som jag tycker att det är bra att det kommer ut så vet jag att det kan vara triggande för andra personer med självmordstankar såsom mig själv såklart :/ Just nu är jag en bra bit ifrån det tack och lov. Så jag tror att det är viktigt att framvisa olika ställen en kan få hjälp om en går i självmordstankar, såsom Mind till exempel.
Och jag tycker att det är viktigt att påpeka att det är ingen som väljer att ta sitt liv utan det är sjukdomen, den psykiska ohälsan eller en väldigt pressad situation bakom som talar. Det är inte så att en vill dö utan en känner att en måste för en ser ingen annan utväg :(
 
Så så tycker jag. Nu vill jag dela en video med en låt som går varm på min (eller ja, Eriks) spotify. Jag älskar ju Coldplay också så detta är en vinnande kombination.
 
Imorgon är det tredje dagen på KappAhl. Nu är jag nervös igen för det var så längesen jag var där nu. Var ju första maj förra tisdagen.
Åh förresten, lite väder. Gah jag älskar verkligen solen som varit dom senaste dagarna! Den gör mig så lycklig!! Har setat ute massor och bara solat så förhoppningsvis stiger mina låga d-vitaminnivåer lite. Har lågt fast jag äter tillskott.
Men nu börjar det bli dags för att sova. Så jag hoppas att jag inte gjort er för deppiga och sov gott!
Till top